måndag 9 januari 2012

Slut på vintervilan

 

Nu är det vardagsliv som gäller igen. Jag tycker det är skönt måste jag säga.

Emilia och jag har också återupptagit ridningen, efter en mycket välbehövlig viloperiod. Tror även hästarna uppskattar det, en glad matte = en glad häst.

Lördag och söndag har vi tagit förmiddags turer och det är det absolut bästa tycker jag, gillar inte riktigt pannlampe tiden, ibland, bara ibland kan det vara mysigt.

Iaf idag så passade vi på medan Fred var hemma på lunch att ta en dagstur igen. Emilia frågade om hon fick ta Randver idag, visst fick hon det.

Jag har blivit imponerad av henne förut å idag va inget undantag. Jag har både sett och fått erfara hur det är att sitta upp på Randver. Han står liksom inte riktigt still, tar han inte flera steg så rör han allt lite på sig, vill liksom iväg direkt.

Emilia hoppade upp, å han stod på millimetern still. Blick stilla liksom. Hon behövde hoppa av och rätta till stiglädren, återigen skulle hon upp. Jag tänkte för mig själv, nu ska vi se.

Vad händer? Hästen står blick stilla, igen!!

Då va jag tvungen att fråga vad/hur hon gjorde. Självklart är jag ju mamma och tycker hon är väldigt duktig men jag tror också (vill tro) att det på något sätt ger resultat det hon gör med hästarna.

När vi har ridit så ställer vi dom ofta i boxen för lite godis medan jag hastar in till Lova. Det varierar från dag till dag hur länge jag är inne, beror som på hur tuttig hon är, JA hon tuttar än.

Iaf så brukar Emilia hinna en del där ute. Hon berättar ofta hur hon gjort med dom inne i boxen. Gått hit och dit och hur hon ska (får) hästen att stanna/följa/lyssna.

Även fast vi nu haft en liten vintervila så funkade samma saker nu me. Kul.

Idag hade vi till och med riktigt roligt när vi red. Jag försökte filma Emilia när hon töltade JÄTTE fint på Randis samtidigt som jag själv red.

Väldigt kallt om handen blev det, så filmen blev kort och lite skumpig och självklart töltade han inte lika fint som innan. Men jag bjuder på den ändå, bara för att det va så kul.

Emilia och Randver töltar

Jag har till och med hunnit med en promenad med vagn och hund, nu jäklar ska jag komma igång. Vintervilan är S L U T ! ! ! Bara snön och längdskidorna som jag saknar.

1 kommentar:

  1. Duktiga Emilia... Tror att hästarna känner sig jättetrygg med Dig.

    /MM

    SvaraRadera